Ograniczenie ulgi mieszkaniowej
Ministerstwo Finansów opracowało projekt nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, który wprowadza restrykcje dotyczące ulgi mieszkaniowej. Ulga ta, pozwalająca uniknąć płacenia podatku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od jej nabycia, będzie przysługiwać wyłącznie tym podatnikom, którzy nie są właścicielami innej nieruchomości mieszkalnej lub domu.
Założenia projektu
Obecnie możliwość skorzystania z ulgi wymaga przeznaczenia środków ze sprzedaży na cele mieszkaniowe w ciągu 3 lat, przy czym definicja „własnych potrzeb mieszkaniowych” była zbyt szeroka. W projekcie jasno wskazano, że:
- ulga dotyczy wyłącznie zakupów nieruchomości lub gruntów pod budowę, jeśli podatnik nie posiada żadnej innej nieruchomości/mieszkania,
- nie będą wliczane do oceny warunków ulgi nieruchomości lub prawa nabyte w drodze spadku,
- w przypadku współwłasności małżeńskiej jeden lokal lub prawo mieszkalne objęte wspólnością majątkową nie będzie brane pod uwagę przy ocenie,
- jeśli podatnik posiada mieszkanie lub dom, może skorzystać z ulgi wyłącznie po przekazaniu tej nieruchomości dzieciom, wnukom, Skarbowi Państwa lub gminie.
Zmiany dotyczące kredytów i amortyzacji
Analogiczne zasady mają obowiązywać w przypadku wydatków na spłatę kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe. Projekt przewiduje także ograniczenie możliwości zmiany wysokości stawek amortyzacji po złożeniu rozliczenia rocznego, co ma przeciwdziałać wykorzystywaniu wstecznych korekt do optymalizacji podatkowej.
Zmiany w opodatkowaniu rzeczy ruchomych
Projekt wprowadza również przepisy wydłużające okres, w którym sprzedaż rzeczy ruchomych wykupionych z leasingu i darowanych najbliższej rodzinie, a następnie sprzedanych, powoduje obowiązek podatkowy - z 6 miesięcy do 3 lat. Ma to przeciwdziałać unikaniu podatku przez takie operacje.
Nowe warunki w uldze IP Box
W projekcie znalazły się zmiany dotyczące ulgi IP Box. Przewidują one, że preferencyjna 5-proc. stawka podatku od dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej będzie dostępna tylko dla podatników zatrudniających co najmniej 3 osoby na podstawie umów o pracę przez minimum 300 dni w roku podatkowym lub ponoszących koszty wynagrodzeń innych osób w określonej wysokości. Zatrudnieni nie mogą być podmiotami powiązanymi z podatnikiem.
Wejście w życie
Projekt ustawy ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku, co daje podatnikom czas na dostosowanie się do nowych zasad.
Proponowane zmiany mają na celu powrót do pierwotnych założeń ulgi.Podatnik ponoszący określone wydatki będzie musiał spełniać dodatkowe warunki. Są one w pewnej mierze wzorowane na istniejącej w ustawie o podatku od spadków i darowizn konstrukcji ulgi mieszkaniowej. — Ministerstwo Finansów
Źródło: bankier.pl