Lokalno.pl wiadomości i aktualności z Twojej okolicy

Podwyżki od stycznia 2026: ceny energii, składki ZUS i abonament RTV

Od 2026 roku Polaków czekają znaczące wzrosty cen za energię, rosnące składki ZUS i zdrowotne oraz wyższy abonament RTV i podatki lokalne, co mocno wpłynie na budżety domowe i przedsiębiorców.

Podwyżki od stycznia 2026: ceny energii, składki ZUS i abonament RTV

Podwyżki cen energii

Od stycznia 2026 roku mieszkańcy Polski muszą przygotować się na wzrost rachunków za ciepło i prąd. Po wygaśnięciu części tarczy antyinflacyjnej dotyczącej cen ciepła (koniec czerwca 2025), Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził nowe taryfy, które w niektórych miastach oznaczają wzrost cen nawet o 90%. Przykładowo, rachunek za ogrzewanie może wzrosnąć z 400 do 760 zł miesięcznie.

Minister energii zapowiedział wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla gospodarstw domowych o niskich dochodach; szczegóły mają zostać podane jesienią 2025.

Zamrożenie cen prądu obowiązuje do końca września 2025, z planowanym przedłużeniem na IV kwartał, ale pod warunkiem uchwalenia tzw. ustawy wiatrakowej. Jej zawetowanie może spowodować wzrost opłat za prąd o około 20 zł miesięcznie od października 2025.

W dłuższej perspektywie koszty energii będą uzależnione od inwestycji w odnawialne źródła energii (OZE), importu energii oraz decyzji politycznych.

Wyższy abonament RTV i podatki lokalne

Pomimo wcześniejszych planów o zniesieniu, abonament RTV od stycznia 2026 wzrośnie o 38,40 zł rocznie dla gospodarstw domowych. Krytycy systemu podkreślają jego przestarzałość oraz niską efektywność ściągalności (około 35%).

Również zgodnie z waloryzacją inflacyjną, wzrosną podatki i opłaty lokalne, co dla wielu rodzin oznacza dodatkowe setki złotych wydatków rocznie.

Składki ZUS i zdrowotne drożeją

Podwyżki dotkną osoby prowadzące działalność gospodarczą. Wzrost przeciętnego wynagrodzenia do 8 124 zł skutkuje wyższą składką ZUS – miesięczna składka (bez zdrowotnej) wyniesie 1 926,76 zł, co jest wzrostem o 270 zł w porównaniu do wcześniejszych kwot. Rocznie to ponad 3 200 zł dodatkowego obciążenia.

Zawetowanie przez prezydenta ustawy o obniżce składki zdrowotnej oznacza jej wzrost do 432,54 zł miesięcznie (o 117,58 zł więcej). Podwyżka ta wpłynie na ponad 2,5 mln samozatrudnionych, w tym wielu w sektorze usług, handlu i IT.

Podsumowanie i perspektywy

Mimo wcześniejszych zapowiedzi ulg i odciążenia obywateli, wiele mechanizmów osłonowych wygasa lub jest opóźnionych. Eksperci z Instytutu CASE ostrzegają, że podwyżki mają charakter strukturalny i utrzymają się niezależnie od spadku inflacji.

Podwyżki kosztów energii, składek i podatków będą trwałe i wymagają przygotowania domowych i firmowych budżetów na wyższe obciążenia — eksperci Instytutu CASE

Źródło: farmer.pl