Czterodniowy tydzień pracy – czego dotyczy pilotaż?
Od 1 lipca 2025 roku w Polsce startuje pilotażowy czterodniowy tydzień pracy z 35-godzinnym tygodniem, rozłożonym na cztery dni. Program jest skierowany do firm, jednostek samorządowych, fundacji i związków zawodowych, które chcą wypróbować krótszy czas pracy bez obniżenia pensji pracowników.
Minimalny wymiar dofinansowania na jeden projekt to do 1 mln zł, a koszt w przeliczeniu na pracownika nie może przekroczyć 20 tys. zł. Budżet pilotażu w pierwszym roku wynosi 10 mln zł.
Podatek dochodowy od dotacji – jak to wygląda?
Zgodnie z przepisami, dotacja przyznana w ramach pilotażu jest traktowana jako przychód podatkowy. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą zapłacić podatek dochodowy od otrzymanej dotacji według obowiązujących stawek:
- 19% lub 9% przy CIT,
- 12%, 19% lub 32% przy PIT w zależności od formy opodatkowania,
- 19% przy liniowej stawce PIT,
- dotacja jest także przychodem dla ryczałtowców, na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Podstawą prawną jest art. 12 ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, które wyraźnie wskazują, że dotacje i subwencje stanowią przychód podlegający opodatkowaniu.
Dotacja a składka zdrowotna
Ekspert podatkowy Izabela Leśniewska podkreśla, że skoro dotacja wchodzi do przychodu, to jest także podstawą wymiaru składki zdrowotnej, niezależnie od formy opodatkowania przedsiębiorcy. Oznacza to, że kwota wsparcia zwiększy podstawę do wyliczenia tej składki.
Możliwość zaniechania poboru podatku
Dziennik zauważa, że minister finansów może zaniechać poboru podatku od dotacji, tak jak to miało miejsce w przypadku subwencji z Tarczy 1.0 i 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju. Na tę chwilę jednak taka decyzja jeszcze nie zapadła dla programu czterodniowego tygodnia pracy.
"Dotacja z Funduszu Pracy to dla przedsiębiorców podatkowy przychód, a więc musi być opodatkowana i wliczona do podstawy składki zdrowotnej" — Izabela Leśniewska, doradca podatkowy KDP Alo-2
Źródło: forsal.pl