Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2026 roku
Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto. Równocześnie minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych zostanie ustalona na poziomie 31,40 zł brutto. Rozporządzenie Rady Ministrów w tej sprawie zostało opublikowane 15 września 2025 roku w Dzienniku Ustaw.
Brak porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego
Wysokość płacy minimalnej jest corocznie negocjowana w Radzie Dialogu Społecznego (RDS), jednak podczas lipcowego posiedzenia RDS nie udało się wypracować wspólnego stanowiska. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeśli RDS nie osiągnie porozumienia w ustawowym terminie, to ostateczną decyzję o wysokości minimalnego wynagrodzenia podejmuje Rada Ministrów, ale kwoty nie mogą być niższe niż te przedstawione do konsultacji.
Reakcje partnerów społecznych na decyzję rządu
- Związki zawodowe krytycznie oceniły zaproponowaną podwyżkę, postuluąc, aby minimalne wynagrodzenie wzrosło przynajmniej do 5015 zł brutto.
- Pracodawcy ocenili propozycję jako kompromisową i umiarkowaną, bliższą ich oczekiwaniom niż postulowane przez związki zawodowe wyższe podwyżki.
Jak ustalono wysokość płacy minimalnej na 2026 rok?
Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę gwarantuje coroczny wzrost płacy minimalnej nie niższy niż prognozowany wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych. Ponadto gdy minimalne wynagrodzenie jest niższe niż połowa przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce, wzrost ten zwiększany jest o dwie trzecie prognozowanego realnego wzrostu PKB. W 2026 roku podwyżka wyniosła 140 zł brutto w porównaniu z rokiem poprzednim i odpowiada prognozowanej inflacji, co oznacza brak realnego wzrostu siły nabywczej.
"Od dnia 1 stycznia 2026 r. ustala się minimalną stawkę godzinową w wysokości 31,40 zł" — Rząd RP
Źródło: dziennikwschodni.pl