Lokalno.pl wiadomości i aktualności z Twojej okolicy

Historyczny rejs „Istanbul Bridge”: pierwszy kontenerowiec Chin–Europa przez Arktykę zawinął do Gdańska

294-metrowy kontenerowiec z Chin dotarł do portu w Gdańsku, pokonując Północną Drogę Morską – nowy szlak arktyczny, który znacząco skraca czas transportu z Azji do Europy. Rejs to efekt trzyletnich przygotowań i test nowych możliwości w globalnym łańcuchu dostaw.

Historyczny rejs „Istanbul Bridge”: pierwszy kontenerowiec Chin–Europa przez Arktykę zawinął do Gdańska

Kluczowe informacje o rejsie

Historyczny moment dla żeglugi i logistyki – mierzący 294 metry kontenerowiec „Istanbul Bridge” wpłynął do portu w Gdańsku w niedzielę 19 października 2025 roku. Jednostka wyruszyła 23 września z chińskiego portu Ningbo-Zhoushan, przepłynęła Północną Drogę Morską (wzdłuż wybrzeży Syberii przez Morze Arktyczne) i jako pierwszy tego typu statek handlowy z ładunkiem kontenerowym pokonała tę trasę z Azji do Europy.

Cały rejs trwał 25 dni, ale do brytyjskiego Felixstowe kontenerowiec dotarł już po 18 dniach. To zdecydowanie szybciej niż tradycyjne połączenie przez Kanał Sueski, które zajmuje około 40 dni. Choć warunki na północnym Atlantyku wymusiły czasowe ograniczenie prędkości, cel został osiągnięty.

Czym przewożono i dlaczego to ważne?

Na pokładzie znajdowały się m.in. moduły magazynowania energii oraz ładunki e-commerce w ramach transgranicznego handlu. To pokazuje, że nowa trasa jest poważną alternatywą nie tylko dla tradycyjnych szlaków morskich, ale także dla kolei interkontynentalnej, zwłaszcza wobec ograniczeń na przejściach granicznych z Białorusią do Polski.

Transport obejmował m.in. takie towary jak moduły magazynowania energii oraz ładunki e-commerce w ramach handlu transgranicznego. – Joanna Sadowska, ATC Cargo

Przygotowania i perspektywy na przyszłość

Jak podkreśla przedstawicielka armatora, przygotowania do rejsu trwały ponad trzy lata i objęły m.in. modernizację floty, szkolenia załóg oraz rozwój systemów meteorologicznych i nawigacyjnych, niezbędnych do bezpiecznej żeglugi w trudnych warunkach Arktyki. W okresie zimowym, gdy trasa arktyczna jest niedostępna, armator planuje stosować rozwiązania multimodalne, łączące transport morski przez Kanał Sueski z kolejowym dowozem do terminali w Europie Środkowej.

Dlaczego Gdańsk?

  • Gdańsk to strategiczny port dla Europy Środkowo-Wschodniej i naturalny punkt docelowy dla nowych połączeń z Azją.
  • Regularne rejsy arktyczne mają być organizowane sezonowo (lipiec–październik), gdy warunki lodowe na to pozwalają.
  • Polska staje się kluczowym odbiorcą ładunków z Chin przewożonych nową trasą, co wpisuje kraj w globalną sieć logistyczną.

Znaczenie dla transportu i biznesu

Rejs „Istanbul Bridge” to pilotażowy test Arktycznego Jedwabnego Szlaku, który może zrewolucjonizować globalny łańcuch dostaw. Skrócenie czasu transportu, ominięcie regionów zagrożonych piractwem oraz większa niezależność od tradycyjnych szlaków to główne korzyści nowej trasy. Jeśli projekt się sprawdzi, już w przyszłym roku mają ruszyć regularne rejsy północnym szlakiem.

Źródło: radiogdansk.pl