Lokalno.pl wiadomości i aktualności z Twojej okolicy

Budowa czeskiej autostrady D11 do granicy z Polską: postępy i wyzwania

Czesi intensywnie realizują budowę ostatniego odcinka autostrady D11 do granicy z Polską, która połączy się z polską S3. Prace, mimo problemów radiacyjnych i archeologicznych, potrwają do 2028 roku.

Budowa czeskiej autostrady D11 do granicy z Polską: postępy i wyzwania

Autostrada D11: strategiczne połączenie Czech i Polski

Autostrada D11 to kluczowa trasa w Czechach, która biegnie od Pragi przez Hradec Králové do Jaroměř. Planowane jest jej przedłużenie o około 41 km do granicy z Polską, gdzie połączy się z kończącą się tam polską drogą S3. Ten ciąg komunikacyjny znacznie ułatwi podróże między Polską a Pragą oraz poprawi połączenia z Bałtykiem na północnej trasie Czech.

Postęp prac i harmonogram budowy

Budowa odcinka od Trutnova do granicy rozpoczęła się jesienią 2024 roku i ma potrwać do pierwszej połowy 2028 roku. Już jesienią 2026 roku planowane jest oddanie do użytku fragmentu o długości 3,5 km do granicy. W ostatnich miesiącach czeskie władze zaakceptowały także wykonawcę dla odcinka Jaroměř – Trutnov o długości około 19,5 km, gdzie rozpoczęcie robót zaplanowano na jesień 2025 roku.

Wyjątkowe wyzwania na trasie

Budowa autostrady D11 nie przebiega bez przeszkód. Wiosną 2025 r. na jednym z odcinków wykryto radioaktywne skażenie na terenach, gdzie wcześniej składowano popiół z elektrowni, co spowodowało kilkutygodniowe wstrzymanie prac.

Problemy pojawiły się też na odcinku Jaroměř – Trutnov, gdzie podczas badań archeologicznych odkryto szczątki żołnierzy z bitwy pod Soor (1745). Mimo znalezisk historycznych, eksperci wskazują, że prace archeologiczne nie powinny znacząco opóźnić budowy.

"Prace archeologiczne na tym terenie są prowadzone z zachowaniem najwyższej staranności i nie będą przeszkodą dla realizacji inwestycji." — Ředitelství silnic a dálnic, Czeskie władze drogowe

Techniczne szczegóły i perspektywy

Odcinek Jaroměř – Trutnov zakłada budowę 24 mostów oraz jednego tunelu. Cała trasa ma być gotowa do jesieni 2028 roku, po czym umożliwi szybkie i wygodne połączenie między Polską a Pragą oraz regionami północnej Europy.

Korzyści dla podróżnych

  • Skrócenie czasu przejazdu między Dolnym Śląskiem a Pragą
  • Ułatwienie turystyki i transportu do krajów nadbałtyckich
  • Poprawa infrastruktury transgranicznej i płynności ruchu

Wiarygodne źródło informacji o budowie D11

Źródło: wroclaw.pl